maanantai 29. lokakuuta 2012

Valmet 33




Valmet 33 Diesel, käyttö ja huoltokirja.

Keväällä 1955 Valmetin Linnavuoren tehdas alkoi tutkia dieselmoottorin valmistusmahdollisuuksia. Valmetin päätöksenteko lähti suoraan käyttöoloista ja -tarpeista. Dieselmoottori on varmakäyntinen ja polttoaineen ominaiskulutus on edullisempi kaasutinmoottoreihin verrattuna. Siksi päädyttiin dieseliin.


Ruiskutusperiaatteeksi valittiin suoraruiskutus, jolla saavutettiin hyvä kylmäkäynnistyvyys ja polttoainetalous. jäähdytystavaksi valittiin nestejäähdytys ja sen lisäksi märät vaihdettavat sylinteriputket.

Lopputuloksena näistä kauaskantoisista päätöksistä oli kolmisylinterinen Valmet 309D-moottori. Tämä moottori, tullessaan markkinoille uuden Valmet 33-mallin yhteydessä, oli erittäin moderni ja samat rakenneperiaatteet löytyvät tämänkin päivän AGCO Sisu Power-moottoreista (entinen Sisudiesel).

Samanaikaisesti Linnavuoressa alkaneen moottorikehitystyön kanssa varsinaisen traktorin kehitystyö pyörähti käyntiin myös Tourulan traktoritehtaalla. Jo Pikku-Valmetin kehitystyössä kunnostautunut Olavi Sipilä johti projektia.

Lopputulos, Valmet 33D, joka esiteltiin marraskuussa 1956 ja tuli tuotantoon seuraavana vuonna, oli tekniikaltaan ajan tasalla. Sen moottoriteho - 37 hv - oli sopiva 1700 kg:n painoon. Vaihteistossa oli kuusi nopeutta eteenpäin ja kaksi taakse. Tuohon aikaan kilpailijoilla oli yleensä viisi nopeutta eteenpäin ja yksi peruutusvaihde.

Hydraulisen, standardin mukaisen nostolaitteen nostokyky oli 1350 kg, ja kokonaisuutena perusrakenne oli selkeä, maavara suuri ja käyttö helppoa.

Jo tässä mallissa Valmet sijoitti polttoainesäiliön runkoon kytkimen ja vaihteiston välille. Siitä saakka tämä ominaisuus on ollut tunnusomaista Valmet-traktoreille. Vakiokokoisilla 11-28 -renkailla traktori saavutti hyvän 28,5 km/h tienopeuden, millä oli selvästi kilpailijoitten yläpuolella.

Valmet 33 D lyhyesti:
Moottorin tilavuus/sylinterit: 2.7 l / 3
- Teho: 37 hv
- Vaihteita: 6 + 2 R
- Paino: 1700 kg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.