sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Kuusamo Finland: Pieni Karhunkierros



Juuman läheisyyteen sijoittuva 12 kilometrin mittainen Pieni Karhunkierros vie kulkijanOulangan kansallispuiston eteläisimpään osaan. Maisemareitiksi kutsutun päiväreitin varrella pääsee ihastelemaan upeaa Oulangan luontoa: kuohuvia koskia, jyrkkiä kallioita ja suojaisia metsiä. Pienen Karhunkierroksen varren eliölajisto on erikoislaatuinen ja monipuolinen johtuen osittain etelä-pohjoisrinteiden tarjoamista kasvupaikoista.
Pieni Karhunkierros sopii suhteellisen hyväkuntoisille, koska nimestään huolimatta reitti on varsinainen kuntopolku. Kiviset, kuluneet polut ja jyrkät nousut antavat kulkijalle haasteita. Palveluvarustusta, kuten riippusiltoja, maaporrastuksia ja pitkoksia, on kuitenkin runsaasti helpottamassa kävelyä. Reitin varrella on useita tulentekopaikkoja sekä kaksi tupaa.
Pienellä Karhunkierroksella ei ole kiertosuuntaa määrätty. Reitti on helpompi kulkea myötäpäivään eli Juuma-Myllykoski-Kallioportti-Jyrävä-Myllykoski-Juuma -suuntaisesti. Silloin Kallioportin jyrkät portaat laskeudutaan alas niiden kiipeämisen sijasta.

Särkänniemi: Angry Birs Land





torstai 6. kesäkuuta 2013

Pispalan uittotunneli

Pispalan uittotunneli on avattu kevyelle liikenteelle ja tunnelia pitkin saa vedettyä myös veneensä kannaksen ali.




Pispalan uittotunneli sijaitsee Tampereella Pispalan kaupunginosassa. Tunneli, jonka halkaisija on viisi metriä, valmistui 1968, ja sitä pitkin oli tarkoitus uittaapuutavaraa nippuina Näsijärvestä Pyhäjärveen. Sen pituus on noin 280 metriä.[1] Tunnelissa tehtiin muutamia koeuittoja, mutta se jäi lopulta käyttämättömäksi, koska tukkien kuljetus siirtyi samoihin aikoihin kuorma-autoilla tehtäväksi. Tunneli onkin ollut suljettu koko historiansa ajan. Tunnelin rakentaminen vaurioitti sen päällä sijainneiden rakennusten perustuksia, ja Pispalan vanhan kirkon tuhonneen tulipalon uskotaan myös aiheutuneen tästä syystä.lähde?
2000-luvun alussa tunnelin Pyhäjärven puolella sijainnut tukkienkäsittelylaitteisto purettiin, niin että jäljelle jäi vain veteen vievät kiskot ja vanha tukkien kuljetusvaunu. Tunnelin avaamisesta kevyelle liikenteelle on tehty valtuustoaloitteita. Tunnelia myös suunnitellaan muutettavaksi veneiden kuljetuskanavaksi, ja sitä varten valmistui 2008 tunnelin Näsijärven puoleiseen päähän ajoluiska. Veneet olisi määrä kuljettaa tunnelissa traktorin vetämässä trailerissa. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti 19. joulukuuta 2012, että kumikanava rakennetaan.[2]. Uittotunnelin uuden toiminnan avajaiset pidettiin 4.6.2013, jolloin ensimmäinen vene siirrettiin tunnelin läpi Näsijärveltä Pyhäjärvelle.





keskiviikko 29. toukokuuta 2013

Sotakuvat



Meikäläisten miinaan ajaneesta tankista ei ole kuin valtava romukasa jäljellä. Räjähdyksestä on tankki lentänyt ylösalaisin ja tykkitorni sinkoutunut noin 10 metrin päähän tornista.
Prääzä 1941.09.08

Ladattavat SA-kuva-arkiston kuvat ovat kaikkien käytettävissä. Kuvia julkaistaessa lähteeksi on merkittävä "SA-kuva"


Sotakuvat Klikkaa tästä Klick here!




Vangit lapioivat mutaa pois tankin edestä.
Viipuri








Huoltovaikeudet ovat suuret ryssien tekemillä teillä, jotka syyssateet ovat vielä pehmentäneet. Tankit vetävät kolonnan kuorma-autoja.
Syväri, Pajatusova 1941.09.17


Valtava hyökyaalto on heittänyt yhden tankin nurinniskoin veteen.
Poventsa, Stalinin kanava 1941.12.08



Sotamarsalkka vastaanottaa (suomal.) joukkojen ohimarssin.
Hangon rintama 1941.12.14



Ennen pitkälle matkalle lähtöä on otettava tankit täyteen.
Semsjärvi-Pitkäranta 1942.03.11



Ryssän panssarivoimien hyökkäyksessä tukemassa olleita tankkeja tuhottuina ja liikuntakyvyttöminä: Taaimpana metsälinjalla omien linjojen takana on 32 tonnin T-34 hyökkäysvaunu, jota tässä tutkitaan. Miina on räjähtänyt tankin alla.



Ryssän panssarivoimien hyökkäyksessä tukemassa olleita tankkeja tuhottuina ja liikuntakyvyttöminä: Taaimpana metsälinjalla omien linjojen takana on 32 tonnin T-34 hyökkäysvaunu, jota tässä tutkitaan. Miina on räjähtänyt tankin alla.
Syvärin voimalaitoksen lohko 1942.04.19



Suomalaiset sotilaat ovat ympäröineet tankit ollakseen sen välittömässä läheisyydessä retken alkaessa.
Louhen suunta,Jelettijärven suunta 1942.05.05



Varhain aamulla aloitettu hyökkäys etenee hyväksikäyttäen ryssän vanhaa metsätietä, joka tosiasiallisesti ei ole mikään tie, vaan metsään hakattu raja. Kuvassa tankit harvennetussa jonomuodostelmassa ja sen suojassa etenevä jalkaväki.
Louhi, Jelettijärven suunta 1942.05.15



Tankit koeajolla suomaastossa.(Kuva harjoituksista).
Poventsa 1942.05.31



Tankit koeajolla suomaastossa.(Kuva harjoituksista).
Poventsa 1942.05.31



Tankit koeajolla suomaastossa.(Kuva harjoituksista).
Poventsa 1942.05.31



Suomalaisen tankin pikakivääriampuja.
Poventsa 1942.05.31




Tankit suomaastossa, harjoitusajossa.
Poventsa 1942.05.31


Tankit suomaastossa, harjoitusajossa.
Poventsa 1942.05.31


Tankit maantieajossa.
Poventsa 1942.05.31



Tankit maantieajossa.
Poventsa 1942.05.31












Tankit omassa hommassaan. Vetävät uusia 5"" tykkejä.
Poventsa 1942.05.31




Tankit omassa hommassaan. Vetävät uusia 5"" tykkejä.
Poventsa 1942.05.31








Tankit omassa hommassaan. Vetävät uusia 5"" tykkejä.
Poventsa 1942.05.31









Tankin runko korjauksen alaisena.
Warkaus 1942.06.28




Tankin runkoa korjataan sähköhitsauksella.




Tankin runkoa korjataan sähköhitsauksella.


lauantai 4. toukokuuta 2013

Jättiläiszeppeliini lipuu Etelä-Suomen taivaalla.



Ilmalaivan odotetaan saapuvan Suomeen vappuun mennessä. Lähes 100 metriä pitkä alus näkyy parhaiten Etelä-Suomen yllä. Aluksen lastina on ilmakehätutkijoita mittalaitteineen.